Portal dla Inwestorów, Architektów i Wykonawców.
Za kilka dni rozpocznie się kolejny rok szkolny. Niestety, hałas jest codziennością dla wielu uczniów i negatywnie wpływa na zdolność uczenia się. Każdego dnia są oni narażeni na hałas dochodzący nawet do 130 decybeli, podczas gdy dźwięk na poziom 85-90 decybeli może już uszkadzać słuch.
Skutki, jakie niesie za sobą hałas to nie tylko spadek koncentracji, pogarszające się samopoczucie i wzmagająca się nadpobudliwość, ale przede wszystkim obniżona sprawność pracy mózgu i przyswajania nowych informacji.
Badania pamięci pokazują, że zmienne tło dźwiękowe (rozmowy, hałas) zaburza krótkoterminową pamięć związaną z mową, nawet przy niskim i średnim natężeniu. Jednocześnie projekt badawczy przeprowadzony w szkołach podstawowych w Hiszpanii, Holandii i Anglii pokazuje, że wzrost hałasu o zaledwie 20 dB może opóźnić proces czytania u 9, 10-latków nawet o osiem miesięcy.
Dlatego też trudno bagatelizować najnowsze doniesienia, które potwierdzają, że istnieje korelacja pomiędzy niskim poziomem uczenia się a salami lekcyjnymi, w których występuje słaby klimat wewnętrzny. Głośny system dzwonków, słaba wentylacja w pomieszczeniu, niewystarczające oświetlenie oraz nadmierny hałas, który panuje pomieszczeniu – wszystko to wpływa negatywnie na wspomniany klimat wewnętrzny.
Na szczęście stopniowo wzrasta świadomość wśród architektów, dyrektorów szkół oraz samych rodziców, iż otoczenie fizyczne w szkołach ma duży wpływ na dobre samopoczucie i naukę dzieci.
Hałas to problem poważnie traktowany także przez specjalistów Rockfon, którzy od lat pracują nad najlepszymi rozwiązaniami akustycznymi dla szkół. Uważają oni, że uczniowie powinni mieć lepsze warunki do nauki i dobrego samopoczucia, dlatego też należy bardziej skoncentrować się na problemach związanych z hałasem w szkołach i sposobach ich rozwiązania.
Artur Pacyna, ekspert Rockfon, wyjaśnia: – Sposobem na poprawienie klimatu akustycznego jest zastosowanie adaptacji akustycznych wykonanych z zastosowaniem materiałów dźwiękochłonnych. Jak to działa? – Poprzez obniżenie czasu pogłosu w pomieszczeniach jest ciszej, a przekazywane informacje są bardziej zrozumiałe, bez konieczności podnoszenia głosu.
Badanie przeprowadzone w ramach angielskiego projektu badawczego pokazuje, że aż do 70% spółgłosek wypowiedzianych przez nauczyciela może nie być słyszanych przez uczniów w klasie o słabej akustyce.
Hałas, ruch i aktywność fizyczna są to rzeczy, których nie da się uniknąć w szkole. Dlatego konieczny jest dodatkowy wysiłek, który należy podjąć, aby stworzyć dobre środowisko akustyczne, które sprzyja produktywnej pracy uczniów oraz samej nauce.
Artur Pacyna podkreśla znaczenie dobrego klimatu w pomieszczeniach w szkołach: – Kiedy problemy z hałasem zaczyna wpływać na koncentrację, uczenie się i jest przyczyną nieobecności z powodu choroby, wówczas powinniśmy skupić się na przeanalizowaniu profilu hałasu w szkole, w której uczy się nasze dziecko.
– Jedną z najskuteczniejszych metod na obniżenie hałasu oraz poprawienie zrozumiałości mowy jest zastosowanie sufitów dźwiękochłonnych. Mogą one obniżyć poziom hałasu nawet aż o 10 dB! – mówi ekspert Rockfon. To rozwiązania sprawdzą się zarówno w szkołach nowych, jak i przy renowacji istniejących obiektów.
fot. Rockfon
Galeria - budoskop.pl Wnętrza Porady | Problem z hałasem w polskich szkołach zmniejsza zdolność uczenia się
Copyright 2021. www.budoskop.pl | Budownictwo w zbliżeniu| Polityka cookies Wszystkie prawa zastrzeżone.
Partner Strategiczny: