Portal dla Inwestorów, Architektów i Wykonawców.

logo
Przeszukaj zasoby naszej bazy
0..9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Jesteś tu: Strona główna wypunktowanie budoskop.pl Wnętrza porady wypunktowanie Sprawmy, by w szkołach było ciszej
Zobacz:

Firmy z Artykułu

Zobacz też:

Hałas w szpitalach przekracza normy - potwierdzają to badania. Jak architektura może pomóc? zdj. 9

Hałas w szpitalach...

WHO zaleca by hałas w szpitalach wynosił nie... >>
Gdzie można wykorzystać gładź gipsową? zdj. 2

Gdzie można wykorzystać...

Gładź gipsowa to materiał wykończeniowy,...>>
Muniak: nowoczesność i komfort w projektowaniu biur zdj. 4

Muniak: nowoczesność i...

Współczesne biura to już nie tylko... >>
Panele sufitowe imitujące drewno zmieniają oblicze wnętrz zdj. 3

Panele sufitowe imitujące...

Drewno, czyli materiał od wieków ceniony za...>>
Przywracając blask historii: biuro we wrocławskiej Renomie, czyli upcykling w stylu art déco zdj. 5

Przywracając blask...

Biuro zlokalizowane na 2. piętrze... >>
Beton - wnętrzarski hit zdj. 4

Beton - wnętrzarski hit

To już kolejny rok, w którym jednym z...>>
Stąpając po pewnym gruncie w gastronomii zdj. 2

Stąpając po pewnym gruncie...

Odwieczny dylemat przy wyborze materiału, z... >>
Jak malować, żeby nie marnować? Remont oszczędnie i w zgodzie ze środowiskiem zdj. 2

Jak malować, żeby nie...

Remont domu lub mieszkania w sposób...>>
Wymiana drzwi wewnętrznych - jak je wybrać i zamontować? zdj. 3

Wymiana drzwi wewnętrznych...

Sezon remontowo-budowlany na dobre zaczyna... >>
Co zamiast sufitu podwieszanego? zdj. 2

Co zamiast sufitu...

Często generalny wykonawca wraz z inwestorem...>>

Firmy z artykułu RWD

budoskop.pl Wnętrza porady

Sprawmy, by w szkołach było ciszej

01-12-2017

Jak wynika z badań przeprowadzonych w Washington University School of Medicine w St. Louis, 1 na 20 dzieci ma ubytek słuchu w jednym uchu. Już 16% dorosłych Europejczyków cierpi z powodu pogorszenia słuchu, wystarczająco dużego, by niekorzystnie wpływać na ich codzienne życie. Rosnące obciążenie hałasem to problem, z którym musimy się mierzyć od najmłodszych lat, w szkolnych ławach…


W szkole jak na lotnisku


Hałas w szkołach jest szkodliwy zarówno dla słuchu, jak i procesów poznawczych. Uczniowie rozmawiają głośno między sobą, przekrzykując się. Nauczyciele muszą również podnosić głos. Takie sytuacje, to w szkole codzienność, mogą niestety niebezpiecznie podnieść poziom hałasu aż do 130 dB, czyli mniej więcej takiego, jaki emituje startujący odrzutowiec czy motocykl bez tłumika! Pomiary przeprowadzone przez Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy (CIOP) w jednej z warszawskich szkół, wykazały równoważne poziomy dźwięku (LAeq) równe:


  • sala sportowa – 75-88 dB(A) – w zależności od charakteru zajęć
  • korytarz – 81-87 dB(A)
  • stołówka – 85-86 dB(A)
  • świetlica – 79-81 dB(A)


Poziomy szczytowe (LCpeak) dochodziły do:


  • sala sportowa i korytarz – 115 dB(C)
  • stołówka – 110 dB(C)
  • świetlica – 105 dB(C)


Tymczasem WHO zaleca dla środowisk, w których przebywamy w porze dziennej, natężenie dźwięku na poziomie 50 dB.


Dlaczego jest tak głośno?


Szkoła to środowisko pracy i miejsce nauki. A istotą edukacji jest przekazywanie wiedzy poprzez komunikację werbalną. To jak szybko ta wiedza zostanie przyswojona, zależy od zrozumiałości mowy, na którą wpływa sam nauczyciel, hałas tła (poziom dźwięków zakłócających), a także właściwości akustyczne pomieszczenia.


Cierpi uczeń i nauczyciel


Jeśli poziom tła akustycznego jest zbyt duży, zaczynamy porozumiewać się podniesionym głosem, co prowadzi do nadmiernego obciążenia narządu głosu i wielu chorób często diagnozowanych u tej grupy zawodowej, takich jak dysfonia hyperfunkcjonalna czy guzki głosowe. Aż połowa nauczycieli skarży się na problemy z głosem wynikające z poziomu hałasu w salach lekcyjnych. Naukowcy z Wydziału Inżynierii i Badań Budownictwa Uniwersytetu Herriot-Watt w Edynburgu w projekcie badawczym „Zrozumiałość mowy w salach szkolnych” dowiedli, że uczniowie nie słyszą nawet 70% spółgłosek wymawianych przez nauczycieli w szkołach. Jak temu przeciwdziałać?


Na ratunek - adaptacje akustyczne


– Możliwe jest poprawienie klimatu akustycznego pomieszczenia poprzez zastosowanie adaptacji akustycznych wykonanych z zastosowaniem materiałów dzwiękochłonnych. Obniżają one czas pogłosu dzięki czemu w pomieszczeniu jest ciszej, a przekazywane informacje są bardziej zrozumiałe. W konsekwencji nauczyciel nie musi podnosić głosu, a uczniowie lepiej słyszą – mówi Artur Pacyna, ekspert Rockfon.


Jak powinna wyglądać klasa?


Jedną z najskuteczniejszych metod na obniżenie hałasu oraz poprawienie zrozumiałości mowy jest zastosowanie sufitów dźwiękochłonnych ze skalnej wełny mineralnej. Jest to możliwe nie tylko w nowobudowanych szkołach, ale także w obecnie istniejących obiektach.


Obiekty już istniejące:


– Do istniejących obiektów polecamy szczególnie płyty Rockfon® Koral As 40 mm. Płyty te mocowane są do istniejącego już sufitu przy użyciu kleju. Nie ma potrzeby, aby pokrywały całą powierzchnię sufitu, wystarczą tylko wybrane fragmenty, dodatkowo nie muszą być łączone na styk. Umożliwia to ominięcie istniejących już opraw oświetleniowych, czujników dymu oraz innych elementów instalacji. Uzyskujemy tym samym bardzo nowoczesny efekt wizualny oraz poprawę klimatu akustycznego: obniżenie hałasu, poprawienie zrozumienie mowy. Kolejnym atutem takiej renowacji jest możliwość wykonywania prac montażowych popołudniami, bez konieczności wyłączania pomieszczeń z użytkowania – zauważa Artur Pacyna.


5 pomysłów na funkcjonalne schowki z drewna zdj. 1

fot. Rockfon | Realizacja Rockfon w szkole podstawowej w Gdańsku


Obiekty dopiero co powstające:


W przypadku nowych obiektów ograniczeniem jest wyłącznie budżet i wizja autora projektu. Na co zwrócić uwagę, wybierając materiały dźwiękochłonne do nowopowstających szkół? Należy zadbać o to, by współczynnik pochłaniania dźwięku był nie mniejszy niż 0,9.


Pogłosowy współczynnik pochłaniania dźwięku α jest podstawowym parametrem charakteryzującym właściwości dźwiękochłonne wyrobów budowlanych. Przyjmuje on wartości z przedziału od 0 do 1. Wartość 1 oznacza, że dźwięk został w całości pochłonięty, a 0, że nastąpiło jego całkowite odbicie. – Zgodnie z międzynarodową normą ISO 11654 pochłanianie dźwięku jest opisywane przez pięć klas pochłaniania, oznaczonych symbolami od A do E. Wiele produktów Rockfon posiada najwyższą klasę pochłaniania dźwięku A. Sufity dźwiękochłonne do szkół powinny się także charakteryzować odpornością na uderzenia, łatwością czyszczenia – w zależności od miejsca przeznaczenia. Wszystkie te właściwości posiadają rozwiązania ze skalnej wełny mineralnej – dodaje ekspert.


Galeria - budoskop.pl Wnętrza Porady | Sprawmy, by w szkołach było ciszej

Sprawmy, by w szkołach było ciszej zdj. 2
Sprawmy, by w szkołach było ciszej zdj. 3
lista aktualności

Copyright 2021. www.budoskop.pl | Budownictwo w zbliżeniu| Polityka cookies Wszystkie prawa zastrzeżone.



Partner Strategiczny:


INFO-INWEST Inwestycje budowlane

realizacja: Ideo
powered by: CMS Edito