Portal dla Inwestorów, Architektów i Wykonawców.

logo
Przeszukaj zasoby naszej bazy
0..9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Jesteś tu: Strona główna wypunktowanie budoskop.pl Wnętrza porady wypunktowanie Ograniczenie hałasu w szkołach – krok w kierunku poprawy jakości nauczania
Zobacz:

Firmy z Artykułu

Zobacz też:

Hałas w szpitalach przekracza normy - potwierdzają to badania. Jak architektura może pomóc? zdj. 9

Hałas w szpitalach...

WHO zaleca by hałas w szpitalach wynosił nie... >>
Gdzie można wykorzystać gładź gipsową? zdj. 2

Gdzie można wykorzystać...

Gładź gipsowa to materiał wykończeniowy,...>>
Muniak: nowoczesność i komfort w projektowaniu biur zdj. 4

Muniak: nowoczesność i...

Współczesne biura to już nie tylko... >>
Panele sufitowe imitujące drewno zmieniają oblicze wnętrz zdj. 3

Panele sufitowe imitujące...

Drewno, czyli materiał od wieków ceniony za...>>
Przywracając blask historii: biuro we wrocławskiej Renomie, czyli upcykling w stylu art déco zdj. 5

Przywracając blask...

Biuro zlokalizowane na 2. piętrze... >>
Beton - wnętrzarski hit zdj. 4

Beton - wnętrzarski hit

To już kolejny rok, w którym jednym z...>>
Stąpając po pewnym gruncie w gastronomii zdj. 2

Stąpając po pewnym gruncie...

Odwieczny dylemat przy wyborze materiału, z... >>
Jak malować, żeby nie marnować? Remont oszczędnie i w zgodzie ze środowiskiem zdj. 2

Jak malować, żeby nie...

Remont domu lub mieszkania w sposób...>>
Wymiana drzwi wewnętrznych - jak je wybrać i zamontować? zdj. 3

Wymiana drzwi wewnętrznych...

Sezon remontowo-budowlany na dobre zaczyna... >>
Co zamiast sufitu podwieszanego? zdj. 2

Co zamiast sufitu...

Często generalny wykonawca wraz z inwestorem...>>

Firmy z artykułu RWD

budoskop.pl Wnętrza porady

Ograniczenie hałasu w szkołach – krok w kierunku poprawy jakości nauczania

22-04-2016

Zatruwa nas powoli jak toksyny w powietrzu. Wywołuje zmęczenie fizyczne i psychiczne. Jest szkodliwy dla słuchu. Ma negatywny wpływ na przyswajanie informacji. Hałas, bo o nim mowa, to jedna z najczęstszych przyczyn stresu objawiającego się rozdrażnieniem i spadkiem koncentracji. Zaczyna towarzyszyć dzieciom już w przedszkolu. Na dalszym etapie edukacji nie jest lepiej.


Badania prowadzone od kilkudziesięciu lat nie pozostawiają złudzeń. Odsetek uczniów z ubytkiem słuchu wzrasta wraz z wiekiem. Dzieci narażone na hałas rozwijają swoje umiejętności znacznie wolniej. Już w latach 80. Amerykanie dowiedli, że przedszkolaki z placówek zlokalizowanych w pobliżu trakcji kolejowych osiągały gorsze wyniki w nauce niż ich rówieśnicy ze spokojniejszych dzielnic (Hambrick-Dixon, psychologia rozwojowa, 1985). Starsi uczniowie, którzy uczęszczali do szkół w pobliżu głównych lotnisk Nowego Jorku, mieli niższe wyniki w rozumieniu ze słuchu i większe trudności w rozwiązywaniu zadań niż dzieci ze szkół oddalonych od portów lotniczych (Green & Shore, Archives of Environmental Health, 1982). Wyobraźmy sobie teraz sytuację, że siedzimy w klasie i dociera do nas zaledwie 70 proc. spółgłosek wypowiadanych przez nauczyciela. Frustrujące, prawda? Takie są wyniki analiz przeprowadzonych przez Wydział Inżynierii i Badań Budownictwa Uniwersytetu Herriot-Watt w Edynburgu i niestety rzeczywistość wielu szkół w Polsce.


Winna takiego stanu rzeczy jest nie tylko lokalizacja placówek i rozkrzyczane dzieci, ale przede wszystkim źle zaprojektowane pomieszczenia, czyli takie, w których występuje zbyt duży pogłos.


Ograniczenie hałasu w szkołach zdj. 1

fot. ROCKFON


– Hałas pogłosowy w znacznej części placówek edukacyjnych związany jest z brakiem jakichkolwiek materiałów akustycznych. Najczęściej są to pomieszczenia sześcienne, ograniczone twardymi odbijającymi powierzchniami. W przeważającej mierze szkoły w Polsce to stare budynki adaptowane na cele edukacyjne z pominięciem warunków akustycznych – zauważa Marcin Przybył z Pracowni Akustyki AnkomAkustik.


– Poważnym problemem jest tutaj niski poziom wskaźnika zrozumiałości mowy STI. Parametr STI określony jest jako procent fonemów (fragmentów sygnału mowy), które nie zostały utracone między osobą mówiącą a słuchającą – wyjaśnia akustyk Tomasz Pawłowski. – Jest on wartością obiektywną i mierzalną. Ma największe znaczenie w pomieszczeniach, w których kluczową rolę odgrywa komunikacja werbalna, takich jak sale wykładowe, lekcyjne itp. Jednakże w pomieszczeniach, których główne przeznaczenie jest inne, również ma istotne znaczenie. Jako przykład niech posłuży sala gimnastyczna, na której odbywają się apele i uroczystości lub stołówka, w której mogą być organizowane konferencje lub zajęcia grupowe – dodaje.


Realny wpływ na poprawę warunków akustycznych w placówkach oświatowych ma obowiązująca od 2015 roku norma PN-B 02151-4 „Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem w budynkach”. Określa ona parametry akustyczne pomieszczenia tak, aby przebywanie w nim było komfortowe.


– Obniżenie czasu pogłosu w pomieszczeniu, jak i obniżenie natężenia niepożądanych dźwięków, także tych dobiegających z zewnątrz, ma istotny wpływ na jakość odbioru dźwięku w pomieszczeniu, w tym komunikatów głosowych, określaną współczynnikiem zrozumiałości mowy – mówi Artur Pacyna, Menedżer ds. Technicznych ROCKFON, posiadający wieloletnie doświadczenie i wiedzę w zakresie rozwiązań akustycznych, m.in. przeznaczonych do budynków szkolnych. Mówiąc obrazowo, im czas pogłosu krótszy, tym dźwięk mniej zniekształcony falami odbitymi, a więc wyraźniejszy, czystszy – dodaje.


Głównymi czynnikami wpływającymi na czas pogłosu są wielkość (powierzchnia, kubatura) pomieszczenia, jego kształt oraz materiały, z których są wykonane ściany, sufity i podłogi, jak również wyposażenie, np. ławki, tablice itd. Wszystkie te elementy placówek edukacyjnych wynikają z prowadzonej działalności i ciężko jest je zmienić. Dlatego najbardziej skutecznym sposobem na skrócenie czasu pogłosu jest pokrycie ścian i sufitów - z natury twardych, odbijających dźwięk - materiałami dźwiękochłonnymi.


Ograniczenie hałasu w szkołach zdj. 2

fot. ROCKFON


Zamontowanie sufitów dźwiękochłonnych może znacząco poprawić komfort nauki w szkołach, a co za tym idzie skuteczność przyswajania wiedzy. Dobrze zaaranżowane sale lekcyjne są o kilka, a nawet kilkanaście decybeli cichsze niż te, w których nie zastosowano materiałów dźwiękochłonnych.


Specjaliści polecają zastosowanie akustycznych rozwiązań ROCKFON opartych o dźwiękochłonne płyty z wełny skalnej. – Mamy w ofercie szereg najnowocześniejszych rozwiązań przeznaczonych do placówek edukacyjnych – mówi Artur Pacyna. – Płyty te charakteryzują się wysokim współczynnikiem pochłaniania dźwięku αp w pełnym zakresie normatywnej częstotliwości. Dla większości z nich wskaźnik pochłaniania dźwięku αw jest wyższy niż 0,90. Oznacza to, że energia akustyczna jest absorbowana w co najmniej 90%. Płyty ROCKFON, a przede wszystkim te oznaczone jako dB charakteryzują się również znaczną izolacyjnością akustyczną, dzięki której obniżają natężenie dźwięków docierających do danego pomieszczenia z pomieszczeń sąsiednich lub z przestrzeni nadsufitowej, głównie z zamontowanych tam elementów instalacji – dodaje.


Rozwiązania ROCKFON są proste w montażu, trwałe i łatwe w eksploatacji. Sprawdzają się w remontowanych, też zabytkowych budynkach. – Architekci cenią je za design, szeroką gamę dostępnych powierzchni, kolorów i krawędzi, dającą pełną swobodę projektowania. Użytkownicy pomieszczeń, w których zamontowano płyty dźwiękochłonne ROCKFON potwierdzają ich wpływ na poprawę komfortu akustycznego – puentuje Artur Pacyna.


Galeria - budoskop.pl Porady Wnętrza | Ograniczenie hałasu w szkołach – krok w kierunku poprawy jakości nauczania

Ograniczenie hałasu w szkołach zdj. 3
Ograniczenie hałasu w szkołach zdj. 4
Ograniczenie hałasu w szkołach zdj. 5
lista aktualności

Copyright 2021. www.budoskop.pl | Budownictwo w zbliżeniu| Polityka cookies Wszystkie prawa zastrzeżone.



Partner Strategiczny:


INFO-INWEST Inwestycje budowlane

realizacja: Ideo
powered by: CMS Edito