Portal dla Inwestorów, Architektów i Wykonawców.
Kształt, kolor, spójność ze stylem architektonicznym domu i otoczenia to podstawowe kryteria, którymi kierujemy się przy wyborze kostki lub płyt betonowych. Niezwykle ważne są jednak także ich parametry techniczne, a w szczególności grubość.
Ma ona kluczowe znaczenie przy wyborze materiału do budowy nawierzchni. – Od grubości płyty lub kostki betonowej zależy jej trwałość, a także to, do jakiego rodzaju obciążeń jest ona przystosowana. Zasada jest prosta - im grubsza jest kostka, tym większa jej wytrzymałość i odporność na ruch ciężkich pojazdów – mówi Krzysztof Wilk, Główny Technolog z Polbruk S.A. Prefabrykaty betonowe, z których ułożymy nawierzchnię, można podzielić na trzy grupy. Z tych o grubości poniżej 6 cm można ułożyć jedynie ciągi piesze, czyli tarasy, alejki oraz małe place wewnątrz ogrodu. Jeśli przewidujemy, że po nawierzchni będą się poruszać pojazdy do 3,5 tony, to należy użyć płyt lub kostek o grubości od 6 do 8 cm. Z kolei wagę pojazdów ciężkich o masie powyżej 3,5 tony wytrzymają tylko elementy nawierzchni o grubości powyżej 8 cm. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to sporą niedogodnością i ograniczeniem inwencji twórczej, to wcale tak nie jest. Wachlarz dostępnych kostek i płyt betonowych wiodących producentów na rynku stale się rozszerza. Są one niezwykle zróżnicowane nie tylko ze względu na ich design, ale również parametry techniczne, takie jak wymiar czy grubość, co pozwala dobrać optymalne rozwiązania do niemal każdej aranżacji czy projektu.
fot. Polbruk
Taras to zwykle przestrzeń będąca przedłużeniem salonu, dlatego niezwykle rzadko zdarza się, żeby wjeżdżały na nią jakiekolwiek pojazdy. Jest to powierzchnia przewidziana stricte do odpoczynku z rodziną czy znajomymi w sezonie wiosenno-letnim. Jeśli zamierzamy wykonać nawierzchnię tarasu z płyt betonowych, to najlepiej użyć elementów o grubości do 6 cm. – Większość płyt dedykowanych przestrzeniom tarasowym posiada grubość około 4 – 4,5 cm, co jest wystarczające, zważywszy na sposób ich użytkowania. W tym wypadku możemy użyć również grubszych płyt, niemniej jednak będzie wymagało to większego nakładu pracy przy przygotowaniu podłoża pod ich układanie – podkreśla Główny Technolog z Polbruk S.A. Tarasy to zwykle dość duże powierzchnie, dlatego najczęściej używanymi i najmodniejszymi płytami są te o dużych wymiarach. Ciekawym rozwiązaniem dedykowanym tarasom jest płyta Polbruk Lira, która swoją fakturą i kolorem doskonale imituje naturalne drewno. Jest ona polecana do aranżacji w stylu modernistycznym, skandynawskim lub śródziemnomorskim. Posiada wymiary 25x50, 25x75 i 25x100 cm oraz grubość 4 cm. Występuje w dwóch kolorach – beżowym i brązowym. Ciekawą alternatywą, którą można wykorzystać w nowoczesnych aranżacjach jest utrzymana w odcieniach melanżowej szarości płyta Polbruk Lamell. Występuje ona w trzech kolorach – stalowym, nerino, fokstrot o fakturze gładkiej oraz ritmo_d o fakturze płukanej. Posiada wymiar 60x40 cm oraz grubość 4,5 cm, co sprawia, że świetnie nadaje się do zastosowania jako płyta tarasowa. Oczywiście nie są to jedyne rozwiązania. Możliwości jest naprawdę wiele i tylko od naszej kreatywności i gustu zależy, jaki wariant zastosujemy w wymarzonej aranżacji.
Sytuacja wygląda nieco inaczej przy doborze elementów nawierzchni do budowy podjazdu. W tym wypadku musimy już na początku rozstrzygnąć, jak ciężkie pojazdy będą się po nim poruszały. Jeśli przy domu planujemy tylko i wyłącznie parkowanie samochodu osobowego, to w zupełności wystarczająca będzie nawierzchnia z elementów o grubości pomiędzy 6 a 8 cm. Niemniej pamiętajmy, że nie wszystkie płyty o grubości 6 cm, możemy wykorzystać na podjazd. Znaczenie ma również ich wymiar. Przeznaczenie płyt można w łatwy sposób sprawdzić w dokumentach tzw. deklaracjach właściwości użytkowych wyrobów, który każde producent udostępnia. W przypadku, gdy przydomowy parking ma służyć parkowaniu maszyn, w tym budowlanych czy rolniczych, warto zainwestować w elementy o grubości powyżej 8 cm. Podobnie powinniśmy postąpić jeśli wiemy, że nawierzchnia na przydomowym parkingu czy podjeździe będzie użytkowana z dużą częstotliwością oraz trudno nam przewidzieć, jakiego rodzaju pojazdy będą na niej parkowały. To bezpieczniejsze rozwiązanie, gdyż grubsze elementy nawierzchni po prostu zapewniają jej większą trwałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne związane z poruszaniem się pojazdów ciężarowych, takich jak np. wozy straży pożarnej. Czasem przy aranżacji terenu, zwłaszcza jeśli obok domu znajdują się budynki gospodarcze, do których muszą dojeżdżać samochody o masie powyżej 3,5 tony, stosuje się elementy nawierzchni o różnej grubości. Na drodze ruchu pojazdów ciężkich jest wtedy układana nawierzchnia wykonana z elementów 8, 10 lub 12 cm, a na pozostałej – od 6 do 8 cm grubości. – Przykładem produktu, który można zastosować przy tego rodzaju projektach, jest płyta Polbruk Magna dostępna w dwóch grubościach 8 lub 10 cm – mówi Krzysztof Wilk. Magna, ze względu na swój wielkoformatowy charakter (posiada wymiary 50x75 oraz 75x100 cm), z powodzeniem może być również zastosowana jako nawierzchnia tarasowa, dlatego wydaje się rozwiązaniem niezwykle uniwersalnym. O jej wszechstronnym zastosowaniu przesądza również zróżnicowana kolorystyka. Elementy są dostępne w odcieniach melanżowej szarości, kawy z mlekiem i stali kortenowskiej. Dzięki temu sprawdzą się zarówno w stylu nowoczesnym (nerino, korten), jak i skandynawskim (nerino i latte).
Wybór stylu nawierzchni jest niezwykle ważnym elementem aranżacji przestrzeni wokół domu. Nie mniej istotna jest grubość jej elementów, którą musimy dobrać do specyfiki miejsca oraz jego przeznaczenia. To kluczowe nie tylko z punktu widzenia trwałości nawierzchni, ale również utrzymania jej nienagannego wyglądu i estetyki na długie lata.
Galeria - budoskop.pl Porady | Co na taras? Co na podjazd? Nie tylko design ma znaczenie
Copyright 2021. www.budoskop.pl | Budownictwo w zbliżeniu| Polityka cookies Wszystkie prawa zastrzeżone.
Partner Strategiczny: