Portal dla Inwestorów, Architektów i Wykonawców.
Podjazd – aby właściwie spełniał swoje zadanie, powinien zostać zaprojektowany z uwzględnieniem kilku złotych zasad. Jakich? Swoją wiedzą w tym zakresie dzieli się z nami Wojciech Średniawa, główny projektant firmy Polbruk.
Dobrze zaprojektowany podjazd to taki, po którym kierowca porusza się bez wykonywania skomplikowanych manewrów, a także: harmonijnie wpisujący się w otaczającą go przestrzeń oraz zapewniający wygodny dostęp do newralgicznych części ogrodu – wejścia do domu oraz ścieżek. Od czego zacząć jego budowę, aby po pewnym czasie nie rozważać wykonania go ponownie?
fot. Polbruk
Projekt to podstawa w odniesieniu do wszystkich nawierzchni wykonywanych z użyciem kostki brukowej. O jego wykonanie można poprosić firmę, w której zamawiamy materiały nawierzchniowe – czasem, szczególnie przy projektach wielkopowierzchniowych, taki projekt jest w cenie materiałów. Aby ułatwić klientom wybór kostki brukowej, producenci udostępniają również czasem na swoich stronach internetowych specjalne wizualizery, dzięki którym łatwiej jest uruchomić wyobraźnię, zwizualizować sobie projekt, a następnie – dokonać właściwego wyboru. Taki wizualizer stworzyła firma Polbruk.
Minimalna szerokość podjazdu to 2,8 – 3 m, przy zachowaniu min. 5 m długości. Każde dodatkowe auto wymaga powiększenia tych minimalnych wymiarów. Tak duża przestrzeń, zaaranżowana z użyciem kostki brukowej, nie może ujść niczyjej uwadze. Z tego względu kolory materiałów nawierzchniowych powinny być dopasowane do koloru elewacji, a także korespondować ze stylem całej fasady. – W tym względzie obowiązuje jeszcze jedna istota zasada – na podjazd lepiej wybierać kostki w nieco ciemniejszych kolorach, jak np. grafitowym czy brązowym. W ten sposób uda nam się uniknąć rzucających się w oczy zabrudzeń wynikających z ruchu kołowego – mówi Wojciech Średniawa, główny projektant Polbruk S.A. Możemy też zdecydować się na wszelkiego rodzaju melanże kolorystyczne czy połączenia kilku kolorów, które odciągną uwagę od ewentualnych plam i zabrudzeń. Przykładem produktu, który sprawdzi się w tej roli idealnie, jest wielokolorowa kostka Polbruk Country.
Podjazd powinien dobrze współgrać z otaczającą go roślinnością. Oznacza to również, że powinien być względem niej właściwie usytuowany. Aby uniknąć osypywania się ziemi z rabatek, należy osadzić nawierzchnię nieco wyżej niż pas z kwiatami, nie zapominając przy tym o jeszcze jednej ważnej zasadzie. Aby nie utrudniać sobie koszenia, umieśćmy nawierzchnię na równi z trawnikiem. Kostka powinna mieć ponadto odpowiednią grubość – minimum 6 cm. Płyty i kostki cieńsze są zarezerwowane do aranżowania tarasów, patio i innych miejsc, po których samochody nie jeżdżą.
Obok wyboru kolorów i profesjonalnego doradcy, jest jeszcze jedna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę, projektując podjazd – spadki i nierówności terenu. – Pominięcie tego aspektu może przysporzyć nam wielu problemów w użytkowaniu nawierzchni zimą. Na podjazdy cechujące się dużymi spadkami najlepiej wybierać kostki płukane, które dzięki swojej chropowatości zapewniają lepszą przyczepność kół. Niekiedy problemy z oblodzeniem pozwolą rozwiązać również elementy ażurowe, zapewniające lepsze odprowadzanie wody do gruntu – wyjaśnia Wojciech Średniawa. Dobrym pomysłem w tym przypadku może okazać się także zamontowanie pod nawierzchnią specjalnego systemu grzewczego, który zupełnie zniweluje problem oblodzonej nawierzchni w sezonie zimowym.
Galeria - budoskop.pl Porady | Wygodny wjazd na posesję
Copyright 2021. www.budoskop.pl | Budownictwo w zbliżeniu| Polityka cookies Wszystkie prawa zastrzeżone.
Partner Strategiczny: