Portal dla Inwestorów, Architektów i Wykonawców.
Prefabrykowane odwodnienia liniowe pojawiły się w Polsce na początku lat dziewięćdziesiątych, tak jak wiele innych materiałów, rozwiązań technicznych i technologicznych. Wcześniej stosowano odwodnienia w postaci wylewnych koryt z ramkami i do nich instalowano kraty stalowe i żeliwne.
Podziału systemów odwodnień liniowych można dokonać mając na uwadze:
Systemy odwodnień liniowych znajdują zastosowanie w wielokondygnacyjnych garażach, halach produkcyjnych i magazynowych oraz w różnych obiektach użyteczności publicznej.
Projektowanie odwodnień liniowych na stropach, w obiektach zadaszonych takich jak np. wielokondygnacyjne garaże, biurowce, hotele, centra handlowe, jest zależne od takich czynników jak: konstrukcja posadzki oraz liczba i średnia odpływów do kanalizacji.
fot. AS PPH | Green Wings ul. 17 Stycznia, Warszawa.
Woda zbierając się na posadzce w ww. obiektach pochodzi jedynie z mycia posadzek i z rozpuszczonego śniegu wwiezionego przez samochody. Ilość wody do odprowadzenia jest znikoma i nie ma znaczenia dla doboru korytek. Projektowanie systemu odwodnień wymaga skoncentrowania się na rozplanowaniu ciągów odwodnień i skoordynowaniu z projektem instalacyjnym kanalizacji (lokalizacja, średnica pionów i poziomów).
Projektując odwodnienia w posadzkach należy uwzględnić spadki posadzek. Aktualnie projektowane są odwodnienia o całkowitej wysokości od 6 do 8 cm. Zwiększenie wysokości całkowitej do 10 cm zdecydowanie poprawiłoby efektywność hydrauliczną. Jej poprawę można również uzyskać poprzez zaplanowanie dużej liczby odpływów i przez maksymalne ograniczenie liczby połączeń pod kątem, których generalnie należy unikać. Na stropach w garażach na ogół wystarczy wbudowanie korytek o szerokości wewnętrznej 100 mm.
fot. AS PPH | Konstruktorska Business Center ul. Konstruktorska 11, Warszawa.
Przy doborze odwodnień liniowych należy także wziąć pod uwagę rodzaj pojazdów i wielkości obciążenia ruchem, wymiary powierzchni zlewni, kształt, spadki, rodzaj nawierzchni, konstrukcję drogi oraz możliwości zrzutu wody z projektowanego systemu odwodnień liniowych do odbiornika np. separatora, rowu lub studzienki kanalizacji deszczowej.
W trakcie eksploatacji odwodnień, podstawową zasadą utrzymania ich zdolności hydraulicznej jest czyszczenie kanałów i udrożnienie odpływów. Stosowanie odwodnień liniowych jest korzystne, ponieważ ułatwia wykonywanie spadków posadzek, w porównaniu z wykonywaniem „kopert” charakterystycznych dla odwodnień punktowych. Jednocześnie zapewnia szybkie odprowadzenie wody z powierzchni, co ma wpływ na poprawę komfortu użytkowników. Odwodnienie daje możliwość przedłużenia kanalizacji deszczowej, która nie może być dalej prowadzona ze względu na nadmierne zmniejszenie głębokości lub też z powodu utrudnień wynikających z istniejącego uzbrojenia terenu. System odwodnień chroni również grunt przed zanieczyszczonymi wodami opadowymi np. na stacjach paliw, magazynach z materiałami chemicznymi czy też na parkingach.
fot. AS PPH | Osiedle ul. Pory, Warszawa.
W ostatnim czasie firma AS wprowadziła na rynek nowość w postaci odwodnień szczelinowych monolitycznych typu „I” w tym też stropowych o wysokości H= 80 mm. Korytka o wymiarach wewnętrznych 100, 150, 250 mm i klasie wytrzymałości od D 400 kN do F 900 kN. Należy podkreślić, iż odpływy liniowe typu „I” nie wymagają dodatkowego obetonowania bocznego. Korytka AS posiadają wykonanie wnętrza z PVC. Zastosowanie tego materiału wpływa na zwiększenie odporności chemicznej i poprawienie właściwości hydraulicznych. Łączenie elementów odbywa się za pomocą połączenia kielichowego.
Wśród inwestycji na których zostały zastosowane odwodnienia wyprodukowane przez firmę AS należy wymienić:
Galeria - budoskop.pl Porady | Odwodnienia liniowe w garażach i na parkingach
Copyright 2021. www.budoskop.pl | Budownictwo w zbliżeniu| Polityka cookies Wszystkie prawa zastrzeżone.
Partner Strategiczny: