Portal dla Inwestorów, Architektów i Wykonawców.

logo
Przeszukaj zasoby naszej bazy
0..9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Jesteś tu: Strona główna wypunktowanie Aktualności wypunktowanie KNAUF INSULATION - Dlaczego polskie szkoły nie są eko?
Zobacz:

Aktualności

KNAUF INSULATION - Dlaczego polskie szkoły nie są eko?

23-10-2012

Knauf Insulation - Ekoszkoła logoJak wynika z raportu przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie firmy Knauf Insulation, organizatora Akcji „Ekoszkoła”, aż 35 proc. szkół nie zastosowało żadnych rozwiązań ekologicznych. Ponad połowa dyrektorów szkół nie planuje takich rozwiązań w przyszłości, mimo że stosując takie rozwiązania mogliby obniżyć koszty eksploatacji budynków.


Dyrektywa 2010/31/UE zakłada, że od 1 stycznia 2019 roku wszystkie budynki użyteczności publicznej będą musiały charakteryzować się niemal zerowym zużyciem energii. Zgodnie z nią, każde państwo członkowskie zostało zobligowane do wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych. Budynki szkolne również będą musiały sprostać restrykcyjnym przepisom unijnym w tej kwestii, dlatego dyrektorzy szkół już dziś powinni zacząć myśleć o zastosowaniach poprawiających efektywność energetyczną budynków szkół.


Knauf Insulation - Ekoszkoła

Źródło: Knauf Insulation


Grosz do grosza…


Według badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Knauf Insulation, znaczący wpływ na brak zastosowań ekologicznych w szkołach mogą mieć ograniczone środki finansowe. Z raportu „Stan techniczny polskich szkół” TNS Polska wynika, że szkoły przeznaczają 6 proc. budżetu na większe, okresowe remonty budynków. Kwoty te nie są wystarczające. Dlatego w tej sytuacji szkoły starają się pozyskiwać fundusze z Unii Europejskiej, jednak jak pokazują badania, tylko 11% proc. z nich uzyskuje dofinansowanie.


Remonty szkół


Badania pokazują, że szkoły są remontowane średnio co 5 lat. W 34 proc. szkół remont odbył się w ciągu ostatniego roku. 61 proc. respondentów odpowiedziało, że pomimo potrzeb remontowych, modernizacja budynków się nie odbędzie do końca roku. W większości przypadków (84 proc.) brak działań naprawczych budynków, dyrektorzy tłumaczą problemami związanymi z brakiem funduszy. Warto dodać, że na liście najpilniejszych potrzeb remontowych pojawiły się: naprawa dachu (według 16 proc. badanych), izolacja budynku (12 proc.) oraz wymiana okien (10 proc.).


Akcja „Ekoszkoła”


Firma Knauf Insulation, w ramach działań wspierających lokalną społeczność, zorganizowała akcję pod nazwą „Ekoszkoła”. W imię hasła „Zbudujmy zrównoważoną przyszłość dla naszych dzieci” firma zaprosiła Internautów do programu, w ramach którego zobowiązała się dostarczyć materiały do izolacji budynku oraz przekazać środki na termomodernizację szkoły. Placówką, która zakwalifikowała się do Akcji „Ekoszkoła” była Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chechle. Pod koniec października zakończą się prace remontowe, dzięki którym szkoła w Chechle będzie bliższa unijnym standardom.


Knauf Insulation - Ekoszkoła

Źródło: Knauf Insulation


- Trudno jest pozyskać fundusze na remont. Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie naszej firmy, najpilniejsze są remonty dachu oraz izolacja ścian zewnętrznych budynków. Trzeba pamiętać, że właśnie przez dach i ściany dochodzi do największych strat ciepła - mówi Ewa Kosmala - Dyrektor ds. Technicznych firmy Knauf Insulation.


Badanie TNS Polska pokazuje, że 11 proc. rocznego budżetu szkoły przeznaczone jest na ogrzewanie budynku. Dzięki pracom wykonywanym przez organizatora Akcji „Ekoszkoła”,
w Chechle rachunki za ogrzewanie mogą spaść nawet o 50 proc., a straty energii cieplnej przez ściany zew. powinny się zmniejszyć nawet o 80 proc.


Dzięki wykonanym pracom remontowym temperatura na wewnętrznej powierzchni ścian zewnętrznych podniosła się niwelując nieprzyjemne uczucie chłodu. Przed modernizacją było to 11,3 stopnia, po modernizacji 18,5 stopnia.


- Naszej szkoły nie byłoby stać na taki remont. Dzięki akcji „Ekoszkoła”, przeprowadzona została termomodernizacja budynku. Jednak bardziej niż sam remont, cieszy nas perspektywa niższych opłat za ogrzewanie mówi Anna Kotara - dyrektor szkoły podstawowej w Chechle.


Rozwiązania ekologiczne


Dyrektorzy szkół, rozważając zastosowanie różnych ekologicznych technologii, wykazują znajomość takich rozwiązań jak montaż kolektorów słonecznych czy ogrzewanie podłogowe. Schodząc jednak na ziemię, najczęściej stosowanymi są takie rozwiązania jak: okna o niskim współczynniku przenikania ciepła (tę odpowiedź wskazuje 47 proc. badanych) oraz gruba izolacja wełną mineralną 15 -20 cm (21 proc. odpowiedzi). 16 proc. badanych decyduje się na zastosowanie materiałów budowlanych o dużej zdolności akumulacji.

 

Pliki do pobrania

Raport z badań przeprowadzonych w ramach Akcji „Ekoszkoła”
Knauf Insulation - Ekoszkoła1
Knauf Insulation - Ekoszkoła2
lista aktualności

Copyright 2021. www.budoskop.pl | Budownictwo w zbliżeniu| Polityka cookies Wszystkie prawa zastrzeżone.



Partner Strategiczny:


INFO-INWEST Inwestycje budowlane

realizacja: Ideo
powered by: CMS Edito