Salony samochodowe, a dokładnie ich wystrój, do niedawna nie budziły skojarzeń z designem, dbałością o szczegóły wykończenia i stylową aranżacją. Wręcz przeciwnie, oprawa nowych, błyszczących aut pozostawiała wiele do życzenia. Jednak również do branży motoryzacyjnej zaczęła docierać potrzeba zwrócenia większej uwagi na visual merchandising i otoczenie sprzedaży. Jedną z marek, która wprowadza nową identyfikację wizualną swoich salonów w Polsce, jest Mazda - w ciągu najbliższych trzech lat nowe oblicze zaprezentuje 30 salonów samochodowych. Za wdrożenie nowego konceptu odpowiada OTOMI Store Design Lab.
fot. OTOMI
Japońska marka Mazda powstała w 1920 roku, ale pierwszy samochód osobowy tej marki zjechał z taśmy równo 55 lat temu - w 1959 roku. Mazda konsekwentnie wdraża swoją strategię najwyższej jakości, dobrego designu i niezawodności – do niedawna takie podejście realizowała głównie w produkcji aut, a teraz także w wystroju swoich salonów na całym świecie. Japońska marka samochodowa zaplanowała odważnie odświeżyć wizerunek punktów dealerskich również na terenie Polski. W ciągu najbliższych kilku lat 30 salonów samochodowych zmieni swoje oblicze. Pracownia Otomi została wyłoniona w konkursie na obsługę wdrożenia nowego konceptu wnętrz w całej sieci dealerskiej na terenie naszego kraju.
Zadaniem naszego biura jest zaaranżowanie wnętrz zgodnie z nowym wizerunkiem oraz zadbanie o najlepszy efekt wizualny, który przy uwzględnieniu wielkości, kubatury czy kształtu salonu wyeksponuje to co najważniejsze, czyli samochody marki Mazda – mówi Agata Smolich z OTOMI odpowiedzialna za koordynację projektu.
fot. OTOMI
To, co charakteryzuje nowe salony dealera, to minimalistyczne, czyste wnętrze, uporządkowane strefy obsługi klienta oraz wyraziste oświetlenie eksponujące nowy dynamiczny design samochodów, które podbijają polski rynek. Do uzyskania takiego efektu użyto materiały o naturalnym charakterze, takie jak jasne forniry oraz neutralne kolory – biel, szarości oraz głęboki grafit. Inspiracją konceptu jest papier. Proste formy i załamania wzorowane na Origami, doskonale widać w designie mebli. Natomiast sztuka wycinania – Kirigami, widoczna jest w ażurowych płaszczyznach umieszczanych na elewacji. Szara ściana wizerunkowa oraz duże płyty podłogowe imitujące kamień, nadają wnętrzu nowoczesny charakter.
Jesteśmy dumni z Klienta, który dba o estetyczną spójność zarówno produktów firmy, jak i elementów identyfikacji wnętrza. Filozofia marki przekłada się na dbałość o szczegóły wykończenia oraz na jakość użytych materiałów, które są na najwyższym poziomie – dodaje Agata Smolich.
fot. OTOMI
Łukasz Żerdzicki, kierownik rozwoju sieci dealerskiej Mazdy, odpowiedzialny za wdrożenie tego projektu na polskim rynku: Założeniem nowego wystroju jest skupienie uwagi klienta na produkcie i jak najlepsze zaprezentowanie aut. Proste, ale eleganckie i funkcjonalne wnętrze pozwala odpowiednio wyeksponować samochody projektowane w duchu KODO: Dusza Ruchu, wielokrotnie nagradzanym motywie stylizacji (m.in. Red Dot Design Award). Przy okazji wdrażania nowego wystroju staramy się również oczyścić wnętrze ze wszystkich zbędnych przedmiotów – dzięki temu nic nie będzie zakłócać obcowania z samochodem - Ten efekt zapewni również regularne, liniowe rozstawienie aut. Ogromną rolę odegra też światło – każdy pojazd będzie indywidualnie doświetlony, co podkreśli jego kształt. Dzięki liftingowi salony Mazdy zyskają przejrzysty charakter, z uporządkowanymi strefami obsługi klienta. Z czasem będziemy również wprowadzali rozwiązania IT wspierające handlowców, które współgrając z projektem i organizacją wnętrza będą w stanie zapewnić klientom nowego rodzaju doświadczenie podczas kupowania Mazdy – dodaje Ł. Żerdzicki.
Adaptacja konceptów salonów sprzedaży aut różni się od współpracy z inwestorami z branży modowej, w której specjalizuje się OTOMI. - Różnice stanowi przede wszystkim harmonogram prac - w branży modowej gonią nas terminy otwarć salonów, które określone są w umowie pomiędzy najemcą a centrum handlowym. W branży samochodowej jest zdecydowanie większa elastyczność w ustaleniu terminu oddania wnętrza i zakończenia prac wykończeniowych – wyjaśnia Agata Smolich z OTOMI.
Jednak projektowanie salonów samochodowych to także nie lada wyzwanie. Spójna identyfikacja wizualna międzynarodowych koncernów zakłada całkowitą jednolitość, idea jest jedna, a salon w każdym miejscu na świecie powinien wyglądać tak samo – uwzględnienie różnic powierzchni, różnego rozstawienia elementów aranżacji i implementacja leży w rękach projektantów, którzy odpowiadają za to w poszczególnych krajach. W Polsce jest to szczególnie problematyczne, ponieważ w przeciwieństwie do punktów dealerskich w Europie i USA, gdzie przeważają parterowe budynki o prostym kształcie, wiele rodzimych salonów ma nieregularne bryły.
Jako pierwszy nowe oblicze Mazdy ukaże salon Nivette w Warszawie. Kolejne realizacje pojawią się jeszcze w tym roku.