ArchiPaper. Surrealistyczna opowieść o architekturze
06-10-2021
Krótkometrażowy ArchiPaper Rafała Barnasia zakończył festiwalową trasę i debiutuje ze swoją premierą online. Animacja zwyciężyła na 14 międzynarodowych festiwalach uzyskując nagrody m.in. w Nowym Jorku, Madrycie, Toronto, czy w Berlinie. Na kolejnych 17 festiwalach obraz uzyskał nominację lub zakwalifikował się do grona półfinalistów lub finalistów, m.in. w ramach prestiżowego 3d Awards CGarchitects. Kolejne 34 festiwali ArchiPaper ukończył z oficjalną selekcją. Poza festiwalami, animacja wyświetlana była w wielu instytucjach sztuki, na uczelniach ipokazach. Obraz spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem w mediach związanych z architekturą, animacją i szeroko pojętą sztuką audio wizualną, będąc tematem szerokich publikacji na całym świecie.
Nagrody:
14 zwycięskich festiwali
17 nominacji / finalistów
34 oficjalne selekcje
ArchiPaper
ArchiPaper to eksperymentalna opowieść architekta o architekturze. Próba odnalezienia nowych środków stylistycznych w opowiadaniu o tym obszarze sztuki. Podstawą i punktem wyjścia opracowania stała się się makieta domu projektu pracowni BXB Studio. Sfotografowany model został przetransformowany w tętniący życiem obraz, tworząc nieśpieszną, surrealistyczną opowieść zatopioną w abstrakcyjnym świecie, zbudowanym jedynie z papierowych elementów. Oniryczny, baśniowy obraz okraszony oryginalną muzyką autora.
A co gdyby?
A co gdyby? - Pozornie niepozorne pytanie, a przecież to ono, będące wyrazem pragnienia zgłębiania tajemnic świata i chęci jego eksploracji, przez całe stulecia padało z ust artystów, badaczy, naukowców, poprzedzając ich twórcze wysiłki. Dokładnie to pytanie zadałem sobie u progu prac nad eksperymentalną, abstrakcyjną animowaną opowiastką o architekturze o tytule ArchiPaper.
Skąd pomysł na ArchiPaper?
Pracowałem wówczas na planie filmu prezentującego dorobek twórczy mojego brata, Bogusława Barnasia, architekta, założyciela pracowni BXB studio. Podczas zdjęć miałem do dyspozycji makiety projektów, w tym model Polskiej zagrody, unikalnego, obecnie będącego już w fazie realizacji domu. A co gdyby spróbować przetransformować makietę projektu w tętniący życiem, papierowy świat? - Pomyślałem. Zadanie wydało mi się o tyle fascynujące, że sam jestem entuzjastą poszukiwania i eksperymentowania środkami stylistycznymi. Pociąga mnie łączenie mediów tradycyjnych z grafiką 3d. Animacji poklatkowej, kreskówki, metod 2d+, lustrzanki i grafiki 3d.
fot. Unique Vision Studio
Nadchodzi koniec ery fotorealizmu
Zadanie wydało mi się dodatkowo interesujące również ze względu na to, że jesteśmy w przededniu rewolucji w branży sztuk wizualnych. Fotorealizm jest już osiągalny, a za chwilę będzie również bardzo łatwy w realizacji i tani w kontekście ponoszonych kosztów. Kiedy tak się stanie, a z całą pewnością nastąpi to już niebawem, dojdzie wówczas do ostrego zwrotu w poszukiwaniu nowych środków wyrazu w opowiadaniu obrazem i dźwiękiem. Dokładnie tak jak stało się niegdyś na historycznej, krętej ścieżce rozwoju malarstwa, które do momentu wynalezienia aparatu fotograficznego pełniło rolę rejestracji rzeczywistości, a co za tym idzie, wszelkie wysiłki artystów z całego świata koncentrowały się na jak najlepszym dopracowaniu warsztatu i oddania pełnego realizmu ilustrowanej sceny. Gdy tylko zaczęliśmy robić zdjęcia, a więc gdy osiągnęliśmy doskonałą zdolność rejestracji rzeczywistości, dotychczasowa motywacja pchająca rozwój malarstwa, straciła rację bytu. Oczywiście nie zakończyło to rozwoju i historii tej pięknej dziedziny sztuki. Stało się dokładnie odwrotnie. Eksplozywnie zaczęto szukać nowych środków artystycznego wyrazu. Dotychczasowe malarstwo realistyczne przetransformowało się w kolejne izmy, kreując dotąd nieznane, abstrakcyjne formy malarskie, urzeczywistniające najbardziej fantazyjne wyobrażenia twórców. Impresjonizm, ekspresjonizm, surrealizm, dadaizm, kubizm, abstrakcjonizm fowizm...To tylko część nurtów w kierunku których wystrzeliła rewolucyjna eksploracja artystów. Podobny mechanizm nadciąga obecnie i jest to z całą pewnością wiadomość dobra. Oznacza to ponowne sięgnięcie do głębokich zasobów naszych fantazji, kreatywności, a więc prosto do najpotężniejszego artystycznego medium - wyobraźni - nieskończonej kopalni pomysłów.
Czym jest ArchiPaper?
ArchiPaper to niekomercyjna, eksperymentalna, krótkometrażowa animacja w niekonwencjonalny sposób opowiadająca o architekturze. Projekt, którego podstawą stała się makieta domu. Po oświetleniu i sfotografowaniu modelu, przetransformowałem go w tętniący życiem obraz, tworząc nieśpieszną, animowaną opowieść zatopioną w abstrakcyjnym świecie, zbudowanym jedynie z papierowych elementów. Dużym wyzwaniem było operowanie tak nietypowymi środkami wyrazu, zbudowanie przy ich udziale obrazu spójnego stylistycznie i kompozycyjnie. W kontekście rytmu i dynamiki tworzonego obrazu, jednym z moich założeń było odejście od współczesnych trendów intensywnego tempa narracji, stąd poszczególne, stosunkowo statyczne kadry snują swoją niedosłowną opowieść o architekturze nieśpiesznie, pozwalając widzowi zanurzyć się w abstrakcyjnej rzeczywistości.
fot. Unique Vision Studio
Muzyka
ArchiPaper jest zatem eksperymentem stylistycznym, próbą odnalezienia i wypróbowania alternatywnych środków wyrazu w opisie architektury, ale i moim szeroko rozumianym artystycznym wyzwaniem, zarówno w kontekście obrazu jak i muzyki, którą napisałem, a następnie zrealizowałem samodzielnie. Obraz na ekranach festiwali filmowych zagości jeszcze w tym roku, ale już teraz zapraszam do obejrzenia zwiastunu.
Pełna wersja filmu (premiera o godzinie 12 w środę 6 października 2021):
Bio
Rafał Barnaś, architekt, wizualizator, filmowiec, muzyk, założyciel i lider pracowni Unique Vision Studio, której głównym polem działania jest przestrzeń identyfikacji wizualnej architektury. Twórca wizualizacji i animacji architektonicznych, filmów krótkometrażowych i wszelkich artystycznych form audio wizualnych. W 2012 roku nominowany w ramach 3d Awards w kategorii Best Image. W 2016 roku zdobył pierwszą nagrodę CG Architect 3d Awards w kategorii Best Film ( Commissioned ). Charakterystyczny styl zawdzięcza głębokiej postprodukcji z kreatywnym wykorzystaniem technik matte painting, 2d+, fotografii, animacji poklatkowej filmu.
Galeria | ArchiPaper. Surrealistyczna opowieść o architekturze