19 września odbyło się oficjalne otwarcie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Będzie to pierwszy teatr dramatyczny wybudowany w naszym kraju po II wojnie światowej. Dodatkowo rangi wydarzeniu dodaje fakt, iż autorem projektu jest znany i ceniony włoski architekt Renato Rizzi, który był gościem ubiegłorocznych targów BUDMA w Poznaniu.
fot. SCHÖCK
Gmach Teatru Szekspirowskiego ma nawiązywać do Szkoły Fechtunku powstałej w Gdańsku na początku XVII wieku i funkcjonującej przeszło 200 lat. Był to wielofunkcyjny obiekt, w którym oprócz ćwiczeń i spotkań szermierczych, odbywały się także spektakle teatralne, podczas których występowały angielskie grupy aktorskie z dramatami autorstwa Williama Szekspira. Kolejne modernizacje przystosowywały budynek w coraz większym stopniu do wymogów przedstawień teatralnych. Konstrukcja przetrwała przypuszczalnie do 1809 roku.
Niemalże w tym samym miejscu co gmach dawnego teatru powstaje nowoczesny obiekt idealnie wpisujący się w otaczającą zabytkową architekturę średniowieczno-renesansową. Autorem projektu jest włoski architekt Renato Rizzi, którego koncepcja została wybrana w ramach konkursu w 2005 roku.
fot. SCHÖCK
Założeniem, jakie przyświecało powstaniu Teatru Szekspirowskiego było umieszczenie drewnianego wnętrza w ciężkiej, ceglanej bryle. Przykuwającym uwagę elementem projektu jest otwierany dach, który umożliwi organizowanie przedstawień pod gołym niebem, przy naturalnym świetle. Wszystko to tworzy wrażenie, jak gdyby obiekt był wielką, otwieraną szkatułką, której skarbem jest nie tylko zrekonstruowane wnętrze Szkoły Fechtunku, ale też wydarzenia artystyczne, odbywające się w jego wnętrzu.
Ten nowatorski i zaawansowany projekt wymagał równie innowacyjnych rozwiązań w fazie planowania konstrukcji oraz zastosowanych materiałów budowlanych. Z takim problemem zetknął się inżynier z biura projektowego, szukając firmy, która stworzy łącznik do balkonów dedykowany do tego budynku. W przypadku wyrobów wysokospecjalistycznych kontaktuję się zwykle z firmami, które mają największe doświadczenie w realizacji tego typu zleceń. Tak też było w przypadku Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – mówi Andrzej Dąbrowski, Biuro Projektowo-Usługowe MEDIAN.
Decyzja o wyborze materiałów firmy Schöck była oparta na wcześniejszej współpracy, która zawsze przebiegała pomyślnie. Specjaliści z firmy służą pomocą za każdym razem, gdy się do nich zwracam z problemami technicznymi, w których nie znajdują zastosowania wyroby typowe, aktywnie uczestnicząc w procesie projektowym – dodaje Andrzej Dąbrowski.
fot. SCHÖCK
W projekcie konieczne było połączenie żelbetowych, zewnętrznych elementów architektonicznych elewacji z budynkiem. Zostało to wykonane na bazie łącznika Schöck Isokorb typu K, który stosowany jest do łączenia konstrukcji żelbetowych. Produkt ten w strukturze przenosi momenty zginające i siły poprzeczne. Dodatkowo stanowi element nośny, co otwiera nowe możliwości aranżacyjne, eliminuje bowiem konieczność montażu dodatkowych podpór. Łącznik przenosi siły przekrojowe i ogranicza wpływ drgań, zapewniając tym samym bezpieczne połączenie zewnętrznych elementów żelbetowych z budynkiem.
Firma Schöck produkuje łączniki, które są przewidziane do łączenia typowych elementów budowlanych, np. balkonu ze stropem, natomiast rozwiązania specjalne wynikają z reguły z nietypowej geometrii łączonych elementów. W przypadku realizacji Teatru Szekspirowskiego musieliśmy stworzyć sposób na połączenie żelbetowych zewnętrznych elementów architektonicznych elewacji z budynkiem – mówi Maciej Kowalczyk, Kierownik Działu Doradztwa Technicznego z firmy Schöck.
Schöck posiada duże doświadczenie w tworzeniu rozwiązań dla nietypowych projektów, gdzie standardowo oferowane materiały nie spełniają wymogów pod względem geometrii oraz statyki. Bogata wiedza merytoryczna pracowników pozwala na udział w projektach, przy których wychodzenie naprzeciw potrzebom projektantów ma szczególnie znaczenie. Angel Wings we Wrocławiu czy też szkoła Willy’ego Brandt’a w Warszawie to przykłady, gdzie stworzony został nietypowy sposób wykorzystania materiałów dla konkretnego schematu. Takie rozwiązania tworzymy bardzo często. Dokładamy wszelkich starań, żeby dopasować produkty do wymogów architekta, konstruktora czy też inwestora, tak aby nasze łączniki pasowały do geometrii łączonych elementów – dodaje Maciej Kowalczyk.
Również produkty ze standardowej oferty Schöck znajdują zastosowanie w wielu projektach, także w budynkach użyteczności publicznej. Muzeum Żydów Polskich w Warszawie, osiedle Żoliborz Artystyczny czy też Stadion Górnika Zabrze to tylko niektóre z dużych obiektów, w których zastosowano materiały firmy Schöck. Mając tak duże doświadczenie oraz wiedzę i środki do tworzenia dedykowanych rozwiązań nasi specjaliści są w stanie stworzyć elementy dopasowane do najbardziej nowatorskich projektów, gwarantując przy tym standardowo wysokie parametry użytkowe materiałów – podsumowuje Maciej Kowalczyk.