Ponad 2 tysiące uczestników z 35 krajów, w tym wielu prezesów i właścicieli firm, 70 wystawców, ciekawe panele dyskusyjne oraz specjalistyczne pokazy - pierwsza edycja targów budowlanych i wnętrzarskich w Warszawie okazała się dużym sukcesem.
Organizowane przez firmę Lentewenc Międzynarodowe Targi Sprzętu i Materiałów Budowlanych (Warsaw Build 2013), Wyposażenia i Wykończenia Wnętrz (Interiors & Design 2013) oraz Technologii Produkcji Okien i Drzwi (Windows & Doors 2013) odbyły się w dniach 10-12 września w Warszawskim Centrum EXPO XXI.
Już w pierwszych godzinach impreza przyciągnęła wielu gości, a w ciągu trzech dni przez halę targową przewinęło się ponad 2 tys. osób. Dwie trzecie przyjechało z Warszawy i okolic, co piąty z innego regionu Polski, zaś co dziesiąty – z zagranicy. Wśród zagranicznych uczestników byli goście z państw europejskich: Niemiec, Czech, Rosji, Francji czy Wielkiej Brytanii, ale także z tak dalekich miejsc jak Australia, Japonia czy Jemen. W sumie zwiedzający pochodzili aż z 35 krajów, co świadczy o międzynarodowym charakterze Warsaw Build 2013.
Co ważne, dwie trzecie odwiedzających targi stanowili właściciele, prezesi, wiceprezesi firm oraz menedżerowie – czyli osoby decyzyjne, bądź mające wpływ na podejmowanie decyzji. 13 proc. gości reprezentowało spółki zatrudniające ponad 100 osób, co piąty – firmy z 11-50 pracownikami. Prawie połowa z nich działa w sektorze usług, co piąta w handlu i w produkcji.
Firmy, które reprezentowali zwiedzający, zajmują się przede wszystkim wykańczaniem i wyposażaniem wnętrz, budownictwem, architekturą oraz wytwarzaniem materiałów budowlanych. Frekwencja specjalistów z branży budowlanej i wnętrzarskiej najbardziej cieszyła wystawców. Nawiązywanie nowych relacji biznesowych to właśnie główna idea targów business to business.
- Nawiązaliśmy wiele cennych kontaktów, które będą owocowały dalszymi projektami w naszej branży. Z wybranymi firmami podpisaliśmy umowy o współpracy i przedstawiliśmy naszą ofertę. Dzięki targom udało nam się nawiązać kontakty nie tylko z polskimi, ale również zagranicznymi kontrahentami – mówi Beata Kulessa z Małopolskiego Centrum Budownictwa Energooszczędnego.
- To był nasz debiut jako firmy zagranicznej i jednocześnie wejście na polski rynek. Mogliśmy osobiście poznać naszych partnerów. Dzięki targom zyskaliśmy kontakty, które z pewnością przełożą się na konkretne zamówienia. Z tego powodu jesteśmy zadowoleni z imprezy – komentuje Mateusz Kubicki z firmy Idencom Germany GmbH, producent biometrycznych zamków.
Design i energooszczędność
Każdy dzień targów upływał pod innym hasłem. Pierwszego dnia było nim „Design w budownictwie oraz wnętrzach”. Tego dnia tłumy widzów gościły na debatach dotyczących współpracy polskich firm z designerami. W panelu brali udział goście z Niemiec. Równie dużą liczbę gości zebrał panel przygotowany przez Grupę Krytyka Architektury. Tam młodzi architekci zastanawiali się „Czy polska architektura ma swój język?
Choć temat budownictwa energooszczędnego przewijał się w czasie całej imprezy, to całkowicie był mu podporządkowany drugi dzień targów. Z prelekcją wystąpiła prof. dr inż. Genowefa Zapotoczna-Sytek z Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych, która przedstawiła wykład nt. „Autoklawizowany Beton Komórkowy – materiał budowlany do realizacji obiektów energooszczędnych”. Ciekawą prezentację miały też Małgorzata Skonieczna i Joanna Florczak z ASM Centrum Badań i Analiz Rynku. Tematem ich panelu była polska stolarka otworowa w perspektywie rynku, marek i wykonawców. Przedstawiciele firmy FIBARO omawiali „Istotę inteligentnego budynku”. Próbowali odpowiedzieć na pytanie: czy inteligentny budynek to standard przyszłości, czy może już norma w dzisiejszym budownictwie?
Trzeci dzień targów poświęcony był Warszawie jako jednemu z najbardziej atrakcyjnych miejsc w Europie dla inwestycji komercyjnych. Tego dnia inwestorzy i dewelo- perzy dowiedzieli się m.in. jakich błędów nie popełnić przy budowaniu nowej siedziby.
Pokazy dekarzy, płytkarzy i stolarzy
Przez trzy dni targowe goście targów Warsaw Build mogli podziwiać m.in. pokazy sztuki dekarskiej, które odbywały się pod hasłem „Dobra Firma Dekarska”. Zwiedzający oglądali również techniki kładzenia płytek ceramicznych oraz poznali tajniki mobilnego laboratorium Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych.
Przez trzy dni imprezy specjaliści z firmy Atlas prezentowali pokazy robót z użyciem m.in.: hydroizolacji, klei odkształceniowych oraz profili tarasowych i gładzi, a Polskie Zrzeszenie Płytkarzy zorganizowało zawody w tej branży.
W hali EXPO XXI codziennie można też było podziwiać pokazy mistrzów stolarki: - Impreza była kameralna, ale dzięki temu wszystkich udało się poznać – twierdzi Aleksandra Tęsiorowska ze Zrzeszenia Montażystów Stolarki. - Świetnie udał się piknik naszych montażystów. Specjaliści dopisali, frekwencja była dobra, więc jesteśmy zadowoleni.
Targom patronowali partnerzy merytoryczni i instytucjonalni m.in.: Polskie Stowarzyszenie Dekarzy, Zrzeszenie Montażystów Stolarki, Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Stowarzyszenie Producentów Wełny Mineralnej: Szklanej i Skalnej, Konfederacja Budownictwa i Nieruchomości, ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, Atlas, Małopolskie Centrum Budownictwa Energooszczędnego, Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu, Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Związek Rzemiosła Polskiego, Instytut Technologii Drewna, Izba Przemysłowo Handlowa Inwestorów Zagranicznych w Polsce, Polskie Okna i Drzwi, Poland Turkey For Business, Creative Poland, Loughborough Universyty, Polskie Zrzeszenie Płytkarzy, ArtCada, Bluevision, Fibaro oraz Indesign. Właśnie ci partnerzy przygotowali bogaty program pokazów i prelekcji.