Zasady dotyczące projektowania podjazdów przy domach jednorodzinnych są dość jasne. Powinniśmy wytyczyć wystarczającą ilość miejsca na manewrowanie samochodem, zadbać o to, aby wygląd podjazdu wpisywał się w stylistykę posesji, wreszcie – wybrać materiał, który podoła obciążeniom ruchu kołowego i będzie odporny na zabrudzenia.
Zanim powstanie projekt, należy zastanowić się nad tym, w jakim stopniu będziemy eksploatować podjazd. – Kluczowe znaczenie ma ilość posiadanych przez nas samochodów. To właśnie ona determinuje, jak szeroka powinna być droga pomiędzy bramą a budynkiem – mówi Tomasz Ługowski, Główny Projektant firmy Bruk-Bet, produkującej nawierzchnie.
Manewry projektowe
Minimalna szerokość podjazdu to trzy metry. Nie we wszystkich przypadkach będzie to jednak wystarczające. – Trzymetrowa droga między budynkiem a bramą jest optymalna, jeśli mamy jeden lub dwa pojazdy. Jeżeli jednak przewidujemy, że samochody na podjeździe będą się musiały często mijać, najlepszym rozwiązaniem będzie droga o szerokości pięciu metrów – wyjaśnia ekspert Bruk-Betu. Nawierzchnia w miejscach, po których poruszają się samochody, powinna mieć sześć centymetrów grubości. Podjazd to przestrzeń szczególnie narażona na zabrudzenia, takie jak plamy z oleju czy ślady opon. Dlatego warto nawierzchnię wykonać z materiału powleczonego ochronną powłoką i łatwego do czyszczenia. Dla zwiększenia stabilności podjazdu, dobrze będzie wzmocnić jego krawędzie obrzegowaniami. Jeśli ze względów estetycznych nie odpowiada nam takie rozwiązanie, zaleca się, aby zabezpieczyć obrzeża nawierzchni podjazdu, obsadzając je na betonowym podłożu.
Źródło: Bruk-Bet | Zdjęcie po lewej stonie: Promenada - wapeń dewoński, po prawej: Promenada - wapień muszlowy.
Auto na Promenadzie
– Dobrym rozwiązaniem w przypadku nawierzchni na podjazd jest kostka Promenada z serii Prestige firmy Bruk-Bet. Jej sześciocentymetrowa grubość jest optymalna dla przydomowych podjazdów – mówi Tomasz Ługowski. Promenadę tworzy kilkanaście różniących się wymiarami, prostokątnych elementów. Każdy z nich został zaprojektowany tak, by wiernie oddać piękno naturalnych kamiennych posadzek. Kostki w wersji Color-Mix posiadają wygładzone powierzchnie oraz lekko nieregularne krawędzie. Ich stonowana kolorystyka nawiązuje do naturalnych skał wapiennych. Subtelne wybarwienie dobrze współgra z tradycyjnymi zabudowaniami – wapienne inspiracje to częsty motyw powtarzający się na elewacjach. Ponadto, przenikanie się kilku odcieni kolorów podstawowych na każdym z elementów kostki sprawia, że ich powierzchnia ma niejednolity wygląd. Z kolei Promenada w wersji Multigran charakteryzuje się chropowatą powierzchnią tworzoną przez szlachetne kruszywa, takie jak granit, kwarc, marmur czy bazalt. Ich skontrastowana kolorystyka oraz nieregularne kształty wprowadzają element ożywienia, dlatego kostka ta bardzo dobrze sprawdzi się na dużych powierzchniach. Dodatkowym atutem wszystkich wersji Promenady jest niewidoczny dla oka system Hydrostop, który chroni nawierzchnię przed zabrudzeniami oraz niekorzystnym działaniem niskich temperatur czy wilgoci. Dzięki temu rozwiązaniu nawierzchnię z Promenady łatwo jest wyczyścić nawet z uporczywych zabrudzeń. Kostkę Promenada układa się w rzędy o trzech szerokościach – przy takiej zabudowie każda kostka wygląda jak indywidualnie wkomponowana w nawierzchnię.
→ Promenada Color-Mix: 71,32 PLN brutto/m2
→ Promenada Multigran: w zależności od koloru od 81,18 do 83,03 PLN brutto/m2