Co może mieć wspólnego kostka brukowa z nowoczesnym designem? Libet - znany producent tego materiału, pokazał, że bardzo wiele. Rozpoczął właśnie współpracę z krakowską Akademią Sztuk Pięknych…
Poszukiwanie nowej formy, oryginalnych wzorów i funkcjonalności kostki brukowej to główne cele rozpoczętej w marcu współpracy. Odbywa się ona w ramach projektu „Design - Nowy Wymiar Komercjalizacji Wiedzy”, koordynowanego przez Kielecki Park Technologiczny. Libet jest jedyną firmą produkującą materiały budowlane, która bierze udział w tym niecodziennym przedsięwzięciu.
- Wzięliśmy udział w projekcie, który ma na celu stworzenie platformy współpracy środowiska akademickiego z biznesem i praktycznego wcielania w życie wiedzy w zakresie wzornictwa przemysłowego i użytkowego – wyjaśnia Małgorzata Barańska, dyrektor Marketingu w firmie Libet. – Mam nadzieję, że dzięki niemu uda się nie tylko wprowadzić do produkcji nowe wzory kostki brukowej, ale również zapoczątkować stałą artystyczną współpracę z projektantami, a producentem materiałów tworzącym nasze otoczenie. Z pewnością korzystnie wpłynie to na jego estetykę. – dodaje.
Ciekawe wyzwanie
Krakowscy studenci powołali specjalne zespoły zadaniowe, które stworzą nowe koncepcje modularnych elementów wzorniczych. Już niedługo będzie więc można oglądać efekty ich twórczej pracy, a opracowane przez nich wzory kostek mają szansę trafić nawet do masowej produkcji.
- Elementy sztuki użytkowej od zawsze poprawiają jakość życia codziennego – mówi Jan Nuckowski, dziekan Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. - Są przy tym wyrazem wrażliwości i wyczucia estetycznego użytkowników. Dlatego też sądzę, że współpraca projektantów z naszej uczelni z przemysłem to doskonały pomysł, który przyniesie bardzo konkretne korzyści zarówno producentowi materiałów nawierzchniowych, jak i studentom, którzy będą mogli zmierzyć się z tak ciekawym tematem.
Współpraca z artystą
Aby stworzyć niebanalne wzory materiałów nawierzchniowych, Libet współpracuje również z projektantem - Jerzym Dobrzańskim, który obecnie przygotowuje dla firmy wzory unikatowych kostek brukowych.
- To, po czym chodzimy i jak żyjemy będzie świadectwem o nas - tłumaczy Jerzy Dobrzański. - Wszystkie nauki około socjologiczne pokazują, że otoczenie ma ogromny wpływ na kondycję człowieka, jego psychikę, osobowość i samopoczucie Myśl ta zaczęła również przenikać do architektury i sztuki. Przestrzeń publiczna to bardzo wartościowy obszar, który właśnie przechodzi swój renesans. Istotną częścią tej przestrzeni jest nawierzchnia, na którą człowiek idący ulicą patrzy, świadomie lub nieświadomie, prawie cały czas. Widać więc, jak ogromny jest zasięg percepcyjny m.in. bruku. Wiedząc o tym można na człowieka wpłynąć i przekazać mu dużo piękna.
- Skupiamy się na materiałach nawierzchniowych adresowanych do wymagającego klienta – mówi Małgorzata Barańska. - Ich niepowtarzalny design powinien nie tylko przyciągać uwagę wyrafinowaną estetyką i wyjątkowością, ale przede wszystkim inspirować do pozytywnych zmian w otoczeniu. Najlepiej takich, które podkreślą indywidualność i doskonały styl właściciela, a przy tym zapewnią użytkownikom komfort i dobre samopoczucie.