Stopa bezrobocia w Europie wynosi obecnie 10% i cały czas rośnie. Firma Knauf Insulation, jeden z założycieli kampanii Renovate Europe wskazuje na proste rozwiązania, które mogą zmienić ten niekorzystny trend. Obecnie 40% energii produkowanej w UE służy do zasilania i ogrzewania naszych domów i mieszkań. Kompleksowe remonty mieszkań mogą przyczynić się do spadku zużycia energii o 32% i utworzenia 1.1 mln miejsc pracy w sektorze budowlanym.
Obecnie w Europie zarejestrowanych jest ponad 23 mln bezrobotnych, co przekłada się na stopę bezrobocia na poziomie 9,8%. Oczywiście stopa bezrobocia jest różna w poszczególnych krajach, np. w Hiszpanii aż 5,3 mln osób (tzn. 22.9% bezrobotnych) pozostaje bez pracy, a w Niemczech tylko 5,5%. Polska w tym niechlubnym zestawieniu plasuje się mniej więcej w środku stawki z 13% bezrobociem.
Tony Robson, Dyrektor Generalny w Grupie Knauf Insulation uważa, że sposobem na redukcję bezrobocia mogą okazać się daleko idące inwestycje w remonty budynków. Badania pokazują, że izolowanie i renowacja obiektów mieszkalnych jest inwestycją, która przynosi wymierne korzyści. Przykładem mogą być Niemcy, które w 2010 roku przeznaczyły 1,4 mld euro na renowację budynków. Pieniądze te były rozdysponowane przez Niemiecki Bank Rozwoju KfW, który udzielał pożyczek na inwestycje związane z oszczędzaniem energii. Inwestycje te przyniosły 5,4 mld euro wpływów z tytułu podatków oraz oszczędności w wysokości 1,8 mld na zasiłkach dla bezrobotnych. Dodatkowo, zostało stworzonych lub zachowanych około 340 tysięcy miejsc pracy.
-"Powyższe dane powinny dać do myślenia szczególnie politykom, którzy uważają, że Europę nie stać na daleko idące inwestycje w ocieplenia mieszkań i remonty. Są też dowodem na to, że takie inwestycje mogą przyczynić się do stworzenia 1.1 mln miejsc pracy (wg Europejskiego Instytutu Wydajności Budynków (BPIE)) i zaoszczędzić 32% energii. Doświadczenia Niemiec pokazują, że każde euro wydane przez rząd na inwestycje związane z energooszczędnością budynków może przynieść aż 5 euro w postaci wpływów z podatków. Zasada postępowania wydaje się być prosta. Albo kontynuujemy proces wydawania pieniędzy na paliwa kopalne pochodzące z importu albo inwestujemy w kompleksowe remonty mieszkań, które stworzą miejsca pracy i zaoszczędzą nasze pieniądze" - podkreśla Tony Robson, CEO w Grupie Knauf Insulation.
O Kampanii Renovate Europe
Renovate Europe to ogólnoeuropejska akcja, którą wspiera m.in. producent materiałów energooszczędnych firma Knauf Insulation. Celem akcji jest lobbowanie na rzecz regularnego podnoszenia efektywności energetycznej budynków w Europie poprzez zwiększenie wysokości składki remontowej do 3% . Od paru miesięcy organizatorzy akcji intensyfikują swoje działania, celem dotarcia z postulatami do unijnych polityków oraz decydentów. Jednym z pierwszych kroków jest zebranie jak największej liczby podpisów pod propozycją projektu szerokiej termomodernizacji budynków oraz podnoszenia ich efektywności energetycznej. Akcję można poprzeć na stronie http://www.renovate-europe.eu/